لا يوجد شك أن الخشب هو من أوائل المواد التي استخدمها الإنسان في صناعة أدواته وآلاته وعلى رأسها البيت. الخشب مادة طبيعية تتميز بالقوة والمرونة معاً وسهولة التشكيل، الخشب يمتاز بالدفئ وجمال اللون. وفي الديكورات المعاصرة يعتبر الخشب علامة للرقي والفخامة لما له من جاذبية وأصالة.

وعشان كده النهارده هنتعرف علي ال wood conditioner بلسم الخشب اللي كل الفيديوهات لتجديد الاثاث بتستخدمه ونتعلم طرق بسيطه من مكونات طبيعيه كبديل متميز فلو كنت بتدور علي ملمع أو منظف ومنعم متعدد الاستخدامات اثاثكم يبقى المقاله دي مهمه جدا.

الوصفات دي للخشب الطبيعي هتساعدنا نوصل اي قطعه خشبية تبقي فقط لطيفة وناعمة ومتألقة زي يوم ما اشتريناها . الوصفه دي ممكن تلمع بها الباركيه كمان (الأرضيات الخشبية) وقطع الأثاث عند التجديد ونجهز بيها القطع بعملية الصنفره مش هنحتاج نشتري منتجات غاليه عشان اخشابنا ترجع لرونقها

الوصفه الاولي

بديل تنضيف الاتربه عن الخشب الطبيعي ومكوناتها تشبه ال wood conditioner فيها بعض المكونات فلو استخدمناها هنلاقي الخشب اصبح افضل من حالتها السابقه

  • المكونات
  • ٢ معلقه صغيره زيت زيتون
  • ٢٠ نقطه تقريبا زيت لمون عطري
  • كوب خل تفاح نقي

المكونات

كوب زيت زيتون

كوب خل ابيض

قطرات من زيت الليمون العطري حوالي ٣٠ لمحبي الروائح

نخلط المكونات في وعاء محكم الإغلاق. ممكن نستخدم المزيد من زيت الليمون إذا كنا بنحب رائحة الليمون القوية. نلمع بقطعة قماش ناعمة للحصول على الأثاث الخشبي بشكل مميز .اخلطي المكونات قبل كل استخدام لأن الخل الأبيض وزيت الزيتون بيفصلوا لما نتركهم لفترة من الوقت. الطريقه دي ممتازه في تلميع الخشب الطبيعي ممتازة لكن عيبها الوحيد . كميه زيت الزيتون الكبيرة بتقليل مدة الصلاحية للخلطه ، عشان كده نحاول استخدام الكميه كلها في فتره صغيره او نعمل نصف الكمية فقط لكل مرة .، مزاياها انها بتقضي علي بقع الميه من الخشب! إنها طريقة رائعة لتنظيف الأوساخ من الأثاث الخشبي أثناء التلميع في نفس الوقت.

الوصفه الثالثه

مرطب الخشب wood conditioner

تنظيف وحدات المطبخ الخشبية أكثر صعوبة من اي سطح خشبي اخر في البيت لأنها بتكون مشبعة بالدهون وبقايا الطعام الأخرى.

الوصفه دي هتكون مختلفه ومميزه جدا خصوصا للمطابخ الخشبية

  • المكونات
  • كوب زيت جوز هند
  • كوب شمع عسل
  • كوب زيت جوز

نذوب كل المكونات على حمام مائي ونضعه في برطمان ويفضل زجاجي بمجرد ما يبرد نقدر نستخدمه كبلسم ومنهم للخشب بشكل دوري البديل ده طبيعي ١٠٠% .الخشب هيفضل متربع على عرش صناعة الأثاث و البيوت مروراً بالأرضيات والشبابيك والأبواب إلى الجدران والواجهات الخارجية. ومما يميز الخشب أيضاً لونه المتناغم و المتفاوت الذي يتناسب مع جميع الأذواق وسهولة طلائه بمواد طبيعية كالزيوت التي تضفي عليه لمعاناَ ورونقاً مما يجعل من التصميمات الداخلية تحفاً فنية ترقى بالبيت إلى روح العصر و أناقة ودفء الطبيعة.

اترك تعليقاً